මේ තමයි ලෝකය මෙතෙක් බිහිකරපු විශිෂ්ඨතම ට්රම්පට් වාදන ශිල්පියා. ඒ වගේම ජෑස් සංගීතයේ විශිෂ්ඨතමයා. ඒ විතරක් නෙමේ එයාගෙ ගැඹුරු කටහඬින් මුළු අමරිකාවම වසඟ කරගත් ගායකයා. ඔහුගේ සංගීත ගමන සංගීත ලෝකයම වෙනස් කිරීමට පවා සමත් විය.
ජෑස් සංගීතයේ වඩාත්ම බලගතු චරිතයක් බවට පත් වුණු ට්රම්පට් වාදකයකු සහ කෝනට් වාදකයකු වූ ලුවී ආම්ස්ට්රෝං ඔහුගේ වෘත්තීය ජීවිතයේ ජෑස් සංගීත ඉතිහාසයේ දශක පහක් තිස්සේ විවිධ යුගවලට විහිදී ගිය චරිතයක් බවට පත්වී ඇත.



ලුවී ආම්ස්ට්රෝං කවුද?
“සැච්මෝ” සහ “ඇම්බසඩෝර් සැච්” යන අන්වර්ථ නාමයෙන් හඳුන්වන ජෑස් සංගීතඥ ලුවී ආම්ස්ට්රෝං, ජාත්යන්තරව ප්රසිද්ධ ජෑස් ට්රම්පට් වාදකයෙකු, සංගීත කණ්ඩායම් නායකයෙකු සහ ගායකයෙකි. සියලුම තරු දක්ෂයෙකු වූ නිව් ඕර්ලියන්ස් ස්වදේශිකයා 1920 ගණන්වල ප්රසිද්ධියට පත් වූ අතර ඔහුගේ නිර්භීත ට්රම්පට් විලාසය සහ අද්විතීය ගායනය යන දෙකින්ම අසංඛ්යාත සංගීතඥයින්ට බලපෑම් කළේය. ජෑස් මහා සංගීත කණ්ඩායම් යුගය ආරම්භ කිරීමට උදව් කිරීම සම්බන්ධයෙන් ඔහුට ගෞරවය හිමි වේ. ආම්ස්ට්රෝං ඔහුගේ වෘත්තීය ජීවිතය පුරා “Star Dust,” “La Vie En Rose,” “Hello, Dolly!” , සහ “What a Wonderful World.” ඇතුළු ගීත කිහිපයක් පටිගත කළේය. විනෝදාස්වාදකයෙකු වූ ආම්ස්ට්රෝං 1936 දී පෙන්නීස් ෆ්රොම් හෙවන් සමඟ හොලිවුඩ් චිත්රපටයක රඟපෑ පළමු කළු ඇමරිකානුවා බවට පත්විය. ජනප්රිය සංගීතඥයා 1971 දී වයස අවුරුදු 69 දී මිය ගියේ හෘද හා වකුගඩු ආබාධ සමඟ වසර ගණනාවක් සටන් කිරීමෙන් පසුවය.
ළමා කාලය


ලුවී ඩැනියෙල් ආම්ස්ට්රෝං 1901 අගෝස්තු 4 වන දින නිව් ඕර්ලියන්ස් අසල්වැසි ප්රදේශයක උපත ලැබූ අතර එය ඉතා දුප්පත් ගමක් වන “යුධ පිටියක්” ලෙස ද හඳුන්වන ලදී.
ඔහුට දුෂ්කර ළමා කාලයක් තිබුණි. ඔහුගේ පියා කර්මාන්තශාලා සේවකයෙකු වූ අතර ලුවීගේ උපතින් පසු පවුල අතහැර ගියේය. බොහෝ විට ගණිකා වෘත්තියට යොමු වූ ඔහුගේ මව, බොහෝ විට ඔහුව ඔහුගේ ආච්චි සමඟ තැබුවාය.
වැඩ කිරීම ආරම්භ කිරීම සඳහා ආම්ස්ට්රෝංට පස්වන ශ්රේණියේදී පාසලෙන් ඉවත් වීමට සිදු විය. දේශීය යුදෙව් පවුලක් වන කර්නොෆ්ස්කිස්, තරුණ ආම්ස්ට්රෝංට කුණු එකතු කිරීමේ සහ ගල් අඟුරු බෙදා හැරීමේ රැකියාවක් ලබා දුන්නේය. ඔවුන් ඔහුට ගායනා කිරීමට ද දිරිගැන්වූ අතර බොහෝ විට ආහාර සඳහා ඔහුගේ නිවසට ආරාධනා කළහ.
සංගීත දිවියේ ආරම්භය
1912 දී අලුත් අවුරුදු උදාවේදී, ආම්ස්ට්රෝංට වයස අවුරුදු 11 දී, ඔහු සැමරුමක් අතරතුර තම සුළු පියාගේ තුවක්කුවෙන් අහසට වෙඩි තැබූ අතර එම ස්ථානයේදීම අත්අඩංගුවට ගන්නා ලදී. පසුව ඔහුව කළු ජාතික දරුවන් පුනරුත්ථාපනය කරන මධ්යස්ථානයකට යවන ලදී. එය ඔහුගේ ජීවිතයේ තීරණාත්මක කාලයක් බව ඔප්පු විය. එහිදී, ආම්ස්ට්රෝං කෝනට් පිළිබඳ සංගීත උපදෙස් ලබා ගත් අතර සංගීතයට ඇලුම් කළේය. 1914 දී, පුනරුත්ථාපනය කරන මධ්යස්ථානය ඔහුව නිදහස් කළ අතර, ඔහු වහාම සංගීතය නිර්මාණය කිරීමට සිහින දැකීමට පටන් ගත්තේය.
ඔහුට තවමත් පුවත්පත් විකිණීම සහ නගරයේ ප්රසිද්ධ රතු එළිය දිස්ත්රික්කයට ගල් අඟුරු රැගෙන යාම වැනි අමුතු රැකියා කිරීමට සිදු වුවද, ආම්ස්ට්රෝං සියුම් බ්ලූස් වාදකයෙකු ලෙස කීර්තියක් උපයා ගැනීමට පටන් ගත්තේය. නගරයේ ශ්රේෂ්ඨතම කෝනට් වාදකයෙකු වන ජෝ “කිං” ඔලිවර්, තරුණ ආම්ස්ට්රෝංට උපදේශකයෙකු ලෙස කටයුතු කිරීමට පටන් ගත් අතර, ඔහුට හෝන් එක මත ඉඟි පෙන්වූ අතර ඉඳහිට ඔහුව උප වාදකයෙකු ලෙස භාවිතා කළේය.
1918 දී, එවකට නිව් ඕර්ලියන්ස් හි වඩාත් ජනප්රිය සංගීත කණ්ඩායම වූ කිඩ් ඔරිගේ සංගීත කණ්ඩායමේ ඔලිවර් වෙනුවට ආම්ස්ට්රෝං පත් විය. ඉක්මනින්ම ඔහු අතින් වැඩ කරන රැකියාවන් නතර කිරීමට සමත් වූ අතර, ඔහුගේ කෝනට් වාදනය, සාද, නැටුම්, අවමංගල්ය පෙළපාලි සහ සාමාන්යයෙන් සංගීත කටයුතු පවත්වන කුඩා බාර් සඳහා නමක් වන දේශීය හොන්කි-ටොන්ක් මත පූර්ණ කාලීනව අවධානය යොමු කිරීමට පටන් ගත්තේය.
1919 සිට, ආම්ස්ට්රෝං ෆේට් මාරබල් විසින් මෙහෙයවන ලද සංගීත කණ්ඩායමක් සමඟ ගංගා බෝට්ටුවල වාදනය කරමින් ඔහුගේ ගිම්හාන කාලය ගත කළේය. ආම්ස්ට්රෝං ඔහුගේ සංගීත කියවීමේ කුසලතා ඔප් නංවා ගත් අතර අවසානයේ බික්ස් බීඩර්බෙක් සහ ජැක් ටීගාර්ඩන් ඇතුළු අනෙකුත් ජෑස් ජනප්රවාද සමඟ ඔහුගේ පළමු හමුවීම් සිදු කළේ ගංගා බෝට්ටුවේදී ය.



පළමු ජෑස් මහා සංගීත කණ්ඩායම නිර්මාණය කිරීමට බලපෑම් කිරීම
ආම්ස්ට්රෝං නිව් ඕර්ලියන්ස් හි රැඳී සිටීමට සෑහීමකට පත් වුවද, 1922 ගිම්හානයේදී, ඔලිවර්ගෙන් චිකාගෝ වෙත පැමිණ ඔහුගේ ක්රියෝල් ජෑස් සංගීත කණ්ඩායමට දෙවන කෝනට් එකට එක්වන ලෙස ඔහුට ඇමතුමක් ලැබුණි. ආම්ස්ට්රෝං එයට එකඟ වූ අතර, ඔහු ඉක්මනින්ම චිකාගෝව කුණාටුවකට ඇද දමමින් ඔහුගේ කැපී පෙනෙන ගිනිමය වාදනය සහ ඔලිවර් සමඟ බෙදාගත් විස්මිත ද්වි-කෝනට් විවේක දෙකෙන්ම කුණාටුවකට ඇද දැමීය. ආම්ස්ට්රෝං 1923 අප්රේල් 5 වන දින ඔලිවර් සමඟ ඔහුගේ පළමු පටිගත කිරීම් සිදු කළේය; එදිනම ඔහු “චයිම්ස් බ්ලූස්” හි ඔහුගේ පළමු පටිගත කරන ලද ඒකල වාදක ලිලියන් හාඩින්, ඔලිවර් ආම්ස්ට්රෝං පසුපසට ගන්නා බව ඇයට හැඟුණු බව පැහැදිලි කළාය. ඇය තම සැමියාට තම උපදේශකයා සමඟ සබඳතා කපා හැර එවකට නිව්යෝර්ක් නගරයේ ඉහළම අප්රිකානු ඇමරිකානු නර්තන කණ්ඩායම වූ ෆ්ලෙචර් හෙන්ඩර්සන්ගේ වාද්ය වෘන්දයට සම්බන්ධ වීමට තල්ලු කළාය. ආම්ස්ට්රෝං ඇගේ උපදෙස් අනුගමනය කරමින් 1924 සරත් සෘතුවේ දී හෙන්ඩර්සන් සමඟ එක් විය. ඔහු වහාම සංගීත කණ්ඩායමට ස්විං සංගීතය පිළිබඳ සංකල්පය හඳුන්වා දුන් ඒකල ගීත මාලාවක් සමඟ ඔහුගේ පැමිණීම දැනෙන්නට සැලැස්වීය. ආම්ස්ට්රෝං හෙන්ඩර්සන් සහ ඔහුගේ සංගීත සංවිධායක ඩොන් රෙඩ්මන් කෙරෙහි විශාල බලපෑමක් ඇති කළ අතර, ඔවුන් දෙදෙනාම ආම්ස්ට්රෝංගේ පැද්දෙන වචන මාලාව ඔවුන්ගේ සංගීත සැකසුම් වලට ඒකාබද්ධ කිරීමට පටන් ගත්හ. වෙනස්කම් හෙන්ඩර්සන්ගේ සංගීත කණ්ඩායම සාමාන්යයෙන් පළමු ජෑස් මහා සංගීත කණ්ඩායම ලෙස සලකනු ලබන දෙයක් බවට පරිවර්තනය කළේය. කෙසේ වෙතත්, ආම්ස්ට්රෝංගේ දකුණු පසුබිම හෙන්ඩර්සන්ගේ අනෙකුත් සංගීතඥයන්ගේ වඩාත් නාගරික, උතුරු මානසිකත්වය සමඟ හොඳින් සම්බන්ධ නොවීය, සමහර විට ඔහුගේ ඇඳුම් ආයිත්තම් කට්ටලය සහ ඔහු කතා කරන ආකාරය පිළිබඳව ආම්ස්ට්රෝංට දැඩි අපහසුතාවයක් ඇති කළේය. රෝස්ලන්ඩ් බෝල්රූම් හි නවීන ප්රේක්ෂකයින්ට ඔහුගේ රළු ගායන ක්රමය ඕනෑවට වඩා රළු වනු ඇතැයි බියෙන් හෙන්ඩර්සන් ආම්ස්ට්රෝංට ගායනා කිරීම ද තහනම් කළේය. අසතුටින් සිටි ආම්ස්ට්රෝං 1925 දී චිකාගෝ වෙත ආපසු යාමට හෙන්ඩර්සන් හැර ගිය අතර එහිදී ඔහු ඩ්රීම්ලන්ඩ් කැෆේ හි තම බිරිඳගේ සංගීත කණ්ඩායම සමඟ වාදනය කිරීමට පටන් ගත්තේය.
ජෑස් ඉතිහාසයේ වැදගත්ම සහ බලගතු පටිගත කිරීම්
නිව් යෝර්ක්හි සිටියදී, ආම්ස්ට්රෝං අතුරු සංගීතඥයෙකු ලෙස වාර්තා දුසිම් ගණනක් බිඳ දැමූ අතර, සිඩ්නි බෙචෙට් වැනි අනෙකුත් ශ්රේෂ්ඨයන් සමඟ ආශ්වාදජනක ජෑස් නිර්මාණය කරමින් බෙසී ස්මිත් ඇතුළු බොහෝ බ්ලූස් ගායකයින්ට සහාය විය.
චිකාගෝ වෙත ආපසු පැමිණි ඕකේ රෙකෝඩ්ස්, ආම්ස්ට්රෝංට ඔහුගේම නමින් සංගීත කණ්ඩායමක් සමඟ ඔහුගේ පළමු වාර්තා කිරීමට ඉඩ දීමට තීරණය කළේය:
ලුවී ආම්ස්ට්රෝං සහ ඔහුගේ හොට් ෆයිව්. Louis Armstrong and his Hot Five.
1925 සිට 1928 දක්වා, ආම්ස්ට්රෝං හොට් ෆයිව් සහ පසුව හොට් සෙවන් සමඟ වාර්තා 60 කට වඩා කළේය.



අද, මේවා සාමාන්යයෙන් ජෑස් ඉතිහාසයේ වැදගත්ම සහ බලගතු පටිගත කිරීම් ලෙස සැලකේ. වාර්තාවල, ආම්ස්ට්රෝංගේ දක්ෂතාවය ජෑස් සංගීත කණ්ඩායමක සිට ඒකල කලාවක් බවට පරිවර්තනය කිරීමට උපකාරී විය.“Cornet Chop Suey” සහ “Potato Head Blues” වැනි සංඛ්යා මත ඔහුගේ නැවතුම්-කාලීන ඒකල නිර්භීත රිද්මයානුකූල තේරීම්, පැද්දෙන වාක්ය ඛණ්ඩ සහ ඇදහිය නොහැකි ඉහළ සටහන් ඇතුළත් කිරීමෙන් ජෑස් ඉතිහාසය වෙනස් කළේය.
ආම්ස්ට්රෝං මෙම පටිගත කිරීම් මත ගායනා කිරීමට ද පටන් ගත් අතර, 1926 දී “හීබී ජීබීස්” “Heebie Jeebies.” හි ඔහුගේ අතිශය ජනප්රිය ගායනය සමඟ වචන රහිත “scat singing” ජනප්රිය කළේය. 2002 දී, සියලුම පටි ජාතික පටිගත කිරීමේ ලේඛනයේ සංරක්ෂණය කරන ලදී.
කෙසේ වෙතත්, හොට් ෆයිව් සහ හොට් සෙවන් දැඩි ලෙස පටිගත කිරීමේ කණ්ඩායම් විය. මෙම කාලය තුළ ආම්ස්ට්රෝං වෙන්ඩෝම් රඟහලේ අර්ස්කයින් ටේට්ගේ වාද්ය වෘන්දය සමඟ රාත්රී කාලයේ රඟ දැක්වීය, බොහෝ විට නිහඬ චිත්රපට සඳහා සංගීතය වාදනය කළේය. 1926 දී ටේට් සමඟ රඟ දක්වමින් සිටියදී, ආම්ස්ට්රෝං අවසානයේ කෝනට් සිට ට්රම්පට් වෙත මාරු විය.
ලුවී ආම්ස්ට්රෝංගේ ප්රසිද්ධ ගීත
“I Can’t Give You Anything But Love,” “Star Dust,” and “Body and Soul.”
1920 ගණන්වල චිකාගෝ හි ආම්ස්ට්රෝංගේ ජනප්රියත්වය අඛණ්ඩව වර්ධනය වූ අතර, ඔහු සන්සෙට් කැෆේ සහ සැවෝයි බෝල්රූම් ඇතුළු අනෙකුත් ස්ථානවල වාදනය කිරීමට පටන් ගත්තේය. පිට්ස්බර්ග්හි තරුණ පියානෝ වාදකයෙකු වන අර්ල් හයින්ස් ආම්ස්ට්රෝංගේ අදහස් ඔහුගේ පියානෝ වාදනයට යොදා ගත්තේය.
ආම්ස්ට්රෝං සහ හයින්ස් එක්ව බලගතු කණ්ඩායමක් පිහිටුවා ගත් අතර 1928 දී ජෑස් ඉතිහාසයේ ශ්රේෂ්ඨතම පටිගත කිරීම් කිහිපයක් සිදු කළ අතර, ඔවුන්ගේ දක්ෂ යුගල ගීතය වන “Weather Bird,” සහ “West End Blues.” ද ඇතුළත් විය. අවසාන රංගනය ආම්ස්ට්රෝංගේ වඩාත් ප්රසිද්ධ කෘතිවලින් එකක් වන අතර, ඔපෙරා සහ බ්ලූස් වල සමාන උපකාර ඇතුළත් විශ්මයජනක කැඩෙන්සාවකින් ආරම්භ විය. එහි නිකුත් කිරීමත් සමඟ, “West End Blues.” විනෝදජනක, නර්තනය කළ හැකි ජෑස් සංගීතයේ ප්රභේදයට උසස් කලාවක් නිෂ්පාදනය කිරීමට ද හැකියාව ඇති බව ලොවට ඔප්පු කළේය.
1929 ගිම්හානයේදී, ආම්ස්ට්රෝං නිව්යෝර්ක් වෙත ගිය අතර, එහිදී ඔහුට ෆැට්ස් වොලර් සහ ඇන්ඩි රසාෆ්ගේ සංගීතය ඇතුළත් කොනීගේ හොට් චොකලට් වල බ්රෝඩ්වේ නිෂ්පාදනයක භූමිකාවක් තිබුණි. ආම්ස්ට්රෝං සෑම රාත්රියකම Ain’t Misbehavin’ හි ඉදිරිපත් කරන ලද අතර, එය රාත්රියේ (බොහෝ විට සුදු ජාතිකයින්) නාට්ය නරඹන්නන්ගේ පිරිස බිඳ දැමීය.
එම වසරේම, ඔහු හොට් සෙවන් ඇතුළු කුඩා නිව් ඕර්ලියන්ස්-බලපෑමට ලක් වූ කණ්ඩායම් සමඟ පටිගත කළ අතර විශාල කණ්ඩායම් පටිගත කිරීමට පටන් ගත්තේය. දැඩි ලෙස ජෑස් අංක කිරීම වෙනුවට, ඕකේ රෙකෝඩ්ස් ආම්ස්ට්රෝංට “අයි කැන්ට් ගිව් යූ එනිතිං බට් ලව්”, “ස්ටාර් ඩස්ට්” සහ “බොඩි ඇන්ඩ් සෝල්” ඇතුළු දවසේ ජනප්රිය ගීත පටිගත කිරීමට ඉඩ දීම ආරම්භ කළේය.
මෙම ගීතවල ආම්ස්ට්රෝංගේ නිර්භීත ගායන පරිවර්තනයන් ඇමරිකානු ජනප්රිය සංගීතයේ ජනප්රිය ගායනය පිළිබඳ සංකල්පය සම්පූර්ණයෙන්ම වෙනස් කළ අතර, බිං ක්රොස්බි, බිලී හොලිඩේ, ෆ්රෑන්ක් සිනාත්රා සහ එලා ෆිට්ස්ජෙරල්ඩ් ඇතුළු ඔහුගෙන් පසු පැමිණි බොහෝ ගායකයින්ට කල් පවතින බලපෑම් ඇති කළේය. Bing Crosby, Billie Holiday, Frank Sinatra, and Ella Fitzgerald.
“What a Wonderful World”
ආම්ස්ට්රෝංගේ වඩාත්ම ආදරණීය ගීතයක් වන්නේ 1967 දී පටිගත කළ “What a Wonderful World” ය. ඔහුගේ යුගයේ බොහෝ පටිගත කිරීම්වලට වඩා වෙනස්ව, මෙම බැලඩ් ගීතයේ හොරණෑවක් නොමැති අතර ආම්ස්ට්රෝංගේ බොරළු හඬ තත් සහ දේවදූත කටහඬවල් මධ්යයේ තත්තලෙහි තත් ඇඳක් මැද තත්තලෙහි තත්තලෙහි තත් ඇඳ මැද තත් තත් ඇඳෙහි තත් ඇති බව ආම්ස්ට්රෝං හදවතින්ම ගායනා කළේය.
https://youtu.be/CaCSuzR4DwM?si=hsknVdF_cRYIgT18
“What a Wonderful World” ට එක්සත් ජනපදයේ එතරම් ප්රවර්ධනයක් නොලැබුණි. කෙසේ වෙතත්, මෙම තනුවට එංගලන්තය සහ දකුණු අප්රිකාව ඇතුළුව ලොව පුරා අංක 1 ජනප්රියත්වයක් ලැබුණි. අවසානයේ, එය 1986 රොබින් විලියම්ස් චිත්රපටයක් වන Good Morning, Vietnam හි භාවිතා කිරීමෙන් පසු ඇමරිකානු සම්භාව්යයක් බවට පත්විය.
ලුවී ආම්ස්ට්රෝං මිය ගියේ කවදාද?

ලුවී ආම්ස්ට්රෝං 1971 ජූලි 6 වන දින නිව් යෝර්ක් නගරයේ ක්වීන්ස් බොරෝ හි ඔහුගේ නිවසේදී නින්දේදී මිය ගියේය. ඒ ඔහුගේ 70 වන උපන්දිනයට මාසයකට පමණ පෙරය.
ඔහුගේ මරණයෙන් පසු, ආම්ස්ට්රෝංගේ පෞරුෂය දිගටම වර්ධනය වෙමින් පැවතුනි. නිව් යෝර්ක් හි 107 වන වීදියේ පිහිටි ඔහුගේ ක්වීන්ස් නිවස 1977 දී ජාතික ඓතිහාසික සලකුණක් ලෙස ප්රකාශයට පත් කරන ලදී.
නිවසක් මිලදී ගැනීමට ඔහුට ඒත්තු ගැන්වීමෙන් පසු ඔහු සහ ඔහුගේ බිරිඳ ලුසිල් 1943 දී මෙම නිවසට පදිංචියට ගියහ. අද, මෙම ගොඩනැගිල්ල ලුවී ආම්ස්ට්රෝං නිවාස කෞතුකාගාරයේ නිවහන වන අතර, එය වාර්ෂිකව ලොව පුරා සිට දහස් ගණනක් අමුත්තන් පැමිණේ.


1980 සහ 90 දශකවල, වින්ටන් මාර්සාලිස්, ජෝන් ෆැඩිස් සහ නිකලස් පේටන් වැනි තරුණ කළු ජෑස් සංගීතඥයන් සංගීතඥයෙකු සහ මිනිසෙකු ලෙස ආම්ස්ට්රෝංගේ වැදගත්කම ගැන කතා කිරීමට පටන් ගත්හ.
ආම්ස්ට්රෝං පිළිබඳ චරිතාපදාන මාලාවක් සිවිල් අයිතිවාසිකම් පුරෝගාමියෙකු ලෙස ඔහුගේ භූමිකාව බහුල ලෙස පැහැදිලි කළ අතර, පසුව, 1920 ගණන්වල විප්ලවීය පටිගත කිරීම් පමණක් නොව, ඔහුගේ මුළු වෘත්තීය ජීවිතයේම ප්රතිදානය වැලඳ ගැනීම සඳහා තර්ක කළේය.
නිව් යෝර්ක් නගරයේ වාර්ෂිකව එක්සත් ජනපද විවෘත තරඟාවලිය පවත්වන බිලී ජීන් කිං ජාතික ටෙනිස් මධ්යස්ථානයේ කොටසක් වන ලුවී ආම්ස්ට්රෝං ක්රීඩාංගනය ඔහුට ගෞරවයක් ලෙස නම් කර ඇත.

